Brinkman: Ik ga de grootst mogelijke heibel schoppen

bron Antilliaans Dagblad

Den Haag - Voorzitter Willibrord van Beek (VVD) van de Tweede Kamercommissie voor Antilliaanse en Arubaanse Zaken spreekt met klem tegen dat PVV’er Hero Brinkman bewust buiten de delegatie wordt gehouden die in januari aan het Parlementair Overleg Koninkrijksrelaties deelneemt.

,,Het is een al heel lang bestaande regel dat de kleinere partijen rouleren. Dat heeft niets met personen te maken. Vorige keer mochten GroenLinks en D66 niet mee en de PVV wel. Nu zijn de andere partijen weer aan de beurt”, aldus Van Beek. ,,Het gaat niet om Brinkman. De regels zijn zo bepaald en daar gaan wij als commissie niet over. Wij zijn in Nederland nu eenmaal een beetje zuinig dus wordt er bij buitenlandse bezoeken ook gelet op de reiskosten.” Dat het Kamerlid veronderstelt dat de regels waaraan Van Beek refereert, met opzet zouden zijn bedacht om de PVV buitenspel te zetten, noemt de commissievoorzitter ‘bijna te arrogant om te denken’.

Brinkman kondigde gistermiddag tegenover het Antilliaans Dagblad aan ‘de grootst mogelijke heibel te zullen schoppen’ als de andere fracties besluiten hem daadwerkelijk niet in de delegatie op te nemen. ,,Als ze dat doen dan doen ze dat maar. Dan maakt me het eerlijk gezegd ook helemaal niets meer uit. Ik ga toch, dan ga ik gewoon in mijn eentje. Niemand die mij daarvan kan weerhouden”, aldus een woedende Brinkman. Ook al reist de PVV’er op eigen houtje naar Aruba, aan het overleg zal hij dan toch niet kunnen deelnemen. Volgens Van Beek is vastgelegd dat de POKdelegatie uit acht Tweede en vier Eerste Kamerleden bestaat. ,,De grote partijen zijn altijd vertegenwoordigd, de kleinere wisselen elkaar af. Dat heeft niet alleen met financiën te maken maar ook met de politieke verhoudingen. Het komt wel vaker voor dat er commissieleden toevallig in dezelfde periode op de eilanden zijn en zeggen dat ze even komen buurten. Dat is prima maar wel op de publieke tribune en niet aan de vergadertafel.”

Commissievoorzitter Van Beek wijst erop dat er nog wel een theoretische kans bestaat dat Brinkman alsnog als delegatielid mee kan. ,,Als partijen die aan beurt zijn er vanaf zien mee te gaan, komt de PVV vanzelf weer aan bod.”

D66 (van oud-minister voor Koninkrijksrelaties Alexander Pechtold) is de eerste kleinere partij die in aanmerking komt. Daarna volgen SGP, de Partij voor de Dieren (die beide zeer waarschijnlijk voor de eer zullen bedanken) en GroenLinks die met Ineke van Gent een fractielid heeft dat zich nauw betrokken voelt bij de Antillen. En indien de SP net als vorig jaar afziet van haar vaste plek, schuift de PVV nog een plaatsje naar voren. ,,Voordat hij het weet, is hij weer aan de beurt”, concludeert Van Beek.

Dat perspectief verandert echter niets aan het humeur van Brinkman: ,,Het is allemaal zo kinderachtig. Op papier leven we in Nederland in een democratie maar als ik naar de praktijk kijk, twijfel ik daar wel eens aan.” Curaçaose politici doen er overigens verstandig aan niet te vroeg te juichen. ,,Eigenlijk heb ik die commissie helemaal niet nodig. Ik ben bezig met het organiseren van een conferentie op Curaçao. Over een paar weken kan ik er meer over zeggen”, zo belooft het PVV-Kamerlid.