Is er eindelijk een milieuwet op Curaçao, kan niemand hem handhaven

WILLEMSTAD - Bijna heel Curaçao haalde op 22 juli opgelucht adem. Met de komst van de wet 'Bevordering Openbare Orde en Bescherming Gemeenschap' konden de autoriteiten eindelijk optreden tegen al die lastposten die overal maar reclameborden langs de weg zetten, hun vuil op straat flikkeren of ander asociaal milieugedrag vertonen in de publieke ruimte.

Die adem stokt vandaag opnieuw en wie weet voor hoelang...

De Rekenkamer is gaan kijken hoe de handhavingsorganisatie in zijn vel zit en met deze nieuwe wet in de hand kan optreden tegen alle soorten milieubelastende handelingen, en niet alleen waar een vergunning voor nodig is. De uitkomsten van hun onderzoek is schokkend en biedt weinig hoop voor al die mensen die in juli opgelucht adem haalden: de dienst die toe moet zien op naleving kan dat helemaal niet, zegt de Rekenkamer.

Geen idee
De meest essentiële randvoorwaarden voor het kunnen uitvoeren van milieubeleid zijn namelijk niet gerealiseerd. Zo is er onvoldoende specialistische kennis en deskundig personeel bij de uitvoeringsorganisatie Milieu en Natuur Beheer (MNB).

Zolang niet aan de randvoorwaarden is voldaan zullen de gepleegde inspanningen en investeringen niet bijdragen aan een betere uitvoering van milieubeleid. De Algemene Rekenkamer zegt bovendien dat men bij MNB geen idee heeft van wie er allemaal een hindervergunning moet hebben. Ook hebben ze geen idee van de mate van ernst van de verschillende milieuproblemen op het eiland.

Randvoorwaarden
Het lijstje van problemen dat men ontdekte bij de dienst is divers en onthutsend. Zo is er maar één baas en geen sturende laag tussen hem en de medewerkers. Voor die laatste groep is er bovendien geen procedure gemaakt om te zorgen dat zij integer zijn en integer blijven. Niemand wordt gecontroleerd. Je zou maar verantwoordelijk zijn om vergunningen uit te mogen delen...

Er zijn onvoldoende medewerkers met specialistische kennis om hindervergunningen te reviseren of op te stellen voor complexe industrieën. Laat staan de naleving te kunnen handhaven. Medewerkers die belast zijn met de vergunningen functioneren niet voldoende en volgens de Rekenkamer heeft bijscholen geen zin meer. Ze zijn te laag geschoold, hebben een verkeerde werkhouding en slechte motivatie. Het ministerie heeft geen idee hoeveel mensen er eigenlijk nodig zijn om de vergunningen te verlenen en te handhaven.

Ontbrekende wetgeving
Er is nog geen wet voor Vaste en Chemische afvalstoffen tot stand gekomen. Er zijn daarom nog geen regels voor het weggooien van huishoudelijke afvalstoffen, grof huisvuil, bedrijfsafvalstoffen en autowrakken.

Ook zijn er nog geen wettelijke normen voor lucht, bodem- en waterkwaliteit en is er nog geen Milieu Effect Rapportage mogelijk omdat er nog geen landsverordening Grondslagen Milieubeheer bestaat.
De Rekenkamer adviseert Ben Whiteman en de Raad van Ministers om zo snel mogelijk met wetgeving te komen.

Meten is weten
Ook zou zijn ministerie in kaart moeten brengen wat de gevolgen zijn op korte en lange termijn voor de staat van het milieu én de volksgezondheid, als essentiële deskundigheid voor milieubeheer niet wordt ingevuld.

Indien de overheid in beperkte mate optreedt tegen milieuvervuiling zal dat op termijn gevolgen hebben voor de gezondheid van de bevolking en dus ook voor de kosten van de gezondheidszorg en de handhaving door de overheid, concludeert de Algemene Rekenkamer.

Lees hier het rapport van de Algemene Rekenkamer