Schotte's knip- en plakwerk is niet voor niets


Schotte treedt af en kondigt nieuwe verkiezingen aan
| Foto: Dick Drayer
WILLEMSTAD - De oud-premier van Curaçao, Gerrit Schotte, heeft in het geheim onderzoek verricht naar negentien personen. Schotte werd onlangs veroordeeld  tot drie jaar celstraf wegens witwassen en fraude. Hij vermoedt dat deze groep samen hebben gespannen en een coup tegen hem hebben georkestreerd. Onder de groep mensen die is onderzocht, zit ik ook.

In eerste instantie was ik verbaasd, daarna nieuwsgierig en tenslotte teleurgesteld. Ik sta wel vaker in de krant hier op Curaçao, maar zelden als onderwerp. Dus dat is elke keer weer even wennen. Maar als je dan leest wat er over mij is uitgezocht door Gerrit Schotte, dan is dat ronduit teleurstellend. Dat had wel beter gekund.

Aan de andere kant, het is ook wel grappig. Er staat bijvoorbeeld geschreven dat ik een levensstijl geniet door mijn staatsondermijnende activiteiten, die ik mij anders niet zou kunnen veroorloven. Als Schotte daarmee bedoeld dat ik na werktijd onder een palmboom in de hangmat lig, ja dan klopt dat zeker. Het is hier op Curaçao, door de bank genomen namelijk erg zonnig en warm. Kom daar maar eens om in Nederland.

Betrian wil naar Fòrti | Foto: Dick Drayer
Coup
Als Gerrit Schotte het over een coup heeft, dan doelt hij op de periode augustus/september 2012.
Hij had toen net de steun van het parlement verloren en vriend en vijand verrast door het uitschrijven van nieuwe verkiezingen. Ook had-ie met Ivar Asjes geregeld dat het parlement niet meer bij elkaar kon komen vóór die verkiezingen.

En daar heeft de toenmalige nieuwe meerderheid destijds een stokje voor gestoken door een aparte parlementsvergadering in het Plaza-hotel te houden en een nieuwe interim-kabinet aan te stellen tot aan de verkiezingen van 19 oktober dat jaar.

Schotte moest toen van de ene op de andere dag echt Fortí verlaten en dat was een dikke streep door de rekening. De rest ken je. Schotte bezette Fortí en kwam er pas uit toen de papiershredders de sporen van zijn kabinet in het regeringscentrum hadden gewist.

De aanstelling van het nieuwe kabinet Betrian ziet Schotte als de coup die zijn demissionaire regering ten val bracht.

Kritisch
Waarom de oud-premier onderzoek doet naar mij, moet je hem eigenlijk vragen. Maar als ik het lijstje doorloop en de namen zie, dan denk ik dat Schotte vooral onderzoek heeft willen doen naar mensen die hem kritisch aangepakt hebben en die een netwerk hebben of een platform bieden om kritiek breed te verspreiden.

Ik ben een bekende journalist op Curaçao en werk ook nog eens voor de grootste nieuwsorganisatie in Nederland, de NOS. Dat zal ongetwijfeld meespelen. Een aantal journalisten heeft mij intussen gebeld met de mededeling dat ze jaloers zijn niet ook op die lijst van negentien te staan. Dan heb ik trouwens goed nieuws. Schotte belooft in het rapport dat de lijst niet volledig is en dat er meer zullen volgen.

Tweede Kamerleden
In ben in ieder geval de enige journalist in het rijtje en verder staan daar nog bloggers, bestuurders en andere politici, waaronder Tweede Kamerleden Ronald van Raak van de SP en Andere Bosman van de VVD.

Die keuze lijkt logisch, want beide heren bemoeien zich al lang en opzichtig met de Antillen; nemen daarin geen blad voor de mond en zijn op hun manier - volgens Schotte althans - ook nog invloedrijk.

Het geheime onderzoek stelt vast dat beide politici samenwerken met de Nederlandse en Curaçaose veiligheidsdienst om te voorkomen dat hij  opnieuw premier wordt en Schotte zegt dat de twee Nederlandse Kamerleden  zijn plannen voor een onafhankelijk Curacao in de weg zitten. Daarmee verraad Schotte enigszins zijn politieke naïviteit, want juist op dat onderwerp, onafhankelijkheid, zou hij het met Van Raak en Bosman prima kunnen vinden.

Schotte op campagne| Foto: Ramsay Samoenta
Kop en teneur
Ik lig niet wakker van het rapport. zoals gezegd, de kwaliteit van het rapport is bedroevend. Er is dus geen reden voor ongerustheid. Maar, Schotte doet nooit iets voor niets. Het knippen en plakken en vervolgens het lekken van dit onderzoeksrapport past prima in de strategie van de voormalige premier in aanloop naar verkiezingen van 30 september.

Immers, ook hij weet dat rapporten in de la verdwijnen en nauwelijks gelezen worden, zeker niet door zijn achterban. Maar Schotte weet wel dat de teneur en de kop van dit verhaal als boodschap blijft hangen. Die boodschap luidt: 'Zie je wel: de hele wereld, en zeker Nederland is tegen mij en tegen mijn plannen om weer premier te worden. Niet alleen het Openbaar Ministerie, de Gouverneur en wat leden van het parlement zijn tegen mij, maar ook Nederland en een handjevol mensen die geen moeite hebben om de pen te pakken en met het woord kritiek te leveren.
.
Die samenzweringsgedachte legt Schotte geen windeieren. Hij weet dat als geen ander om te draaien en als handig wapen in de komende verkiezingstijd te gebruiken.

Niets gebeurt bij Schotte voor niets. Ook niet het lekken van klunzig knip- en plakwerk.

NOS Radio 1 presentator Jurgen van den Berg in gesprek met Dick Drayer

-0-0-0-

Downlaod hier het 'geheime' rapport