Allergiepatient wil milieuvervuilers strafrechtelijk vervolgen


Sanne Santoso uit Blue Bay 
WILLEMSTAD - Op slechte dagen ligt ze op bed met zakjes ijsklontjes op haar gezicht om de zwellingen tegen te gaan. Vooral haar gezicht en haar nek reageren uitermate geïrriteerd op de vervuilde lucht. "Mijn gezondheidsklachten werden zichtbaar in augustus 2014 en namen toe in de jaren daarna." Oorzaak: de vervuiling van Isla en Boo, Sanne woont op Blue Bay, een van de wijken onder de rook van de raffinaderij.

"Het moet stoppen, deze aanslag op mijn gezondheid. Dit is geen leven. Verhuizen kan ik niet, want niemand wil mijn groene huis kopen. Als ik weg kan, ben ik weg, maar mijn huis staat al tweeënhalf jaar te koop of te huur. Eén kijker kwam er in die periode kijken!

Sanne Santoso in gesprek met Dick Drayer
(klik hier om te luisteren)


Zwellingen
De huisarts concludeert eind 2015 dat de extreme allergische huid- en oogreacties direct te wijten zijn aan de luchtvervuiling. Zodra de uitstoot van de raffinaderij of BOO hoog is, treedt de allergische reactie op: Jeuk, uitslag en een aanhoudend brandend gevoel over mijn hele lijf. En dan die zwellingen en kortademigheid. De reactie is zo ernstig dat zelfs mijn huisarts een standaard-voorrangsconsult voor mij heeft ingesteld op de momenten dat mijn allergie het hevigst is.

De praktische gevolgen van mijn allergie is niet best. Op deze dagen kan ik niet slapen van de jeuk, niet auto rijden en ben ik dus niet in staat om normaal te werken. Een mediscijn is er niet. Ik heb van alles geprobeerd: anti-histamine, Cetrizine, Cortisone, Prednision, Allegra. Prednison werkt averechts.

Volgens Sanne brengen de vervuilers zwaar lichamelijk letsel toe. "Bovendien is gezonde lucht een basisrecht en de overheid dient die te garanderen. Rechten van de mens heet dat."
En Sanne is niet de enige met gezondheidsklachten. Zeventig bewoners klagen over hun gezondheid. Zij ondersteunen Sanne's strijd om de veroorzakers van deze ellende strafrechtelijk te vervolgen. 
Ernstige zwellingen en huiduitslag bij overmatige uitstoot van de Isla en Boo

Artikel 15
Bij Justitie staan ze niet te springen. "De politie heeft nooit aangifte willen opnemen en het Openbaar Ministerie zegt dat ik maar na de milieupolitie moet gaan. Maar die nemen geen aangiftes op, die gaan alleen maar achter meldingen aan." Uiteindelijk besluit Sanne een artikel 15 procedure te beginnen, om het OM te dwingen onderzoek in te stellen naar de strafbaarheid van de vervuilers.

"Een unicum, want tot dusver zijn er alleen maar civiele zaken geweest. Ik denk dat Isla en Boo ook via het strafrecht aangepakt moeten worden. Deze aangifte is absoluut niet symbolisch bedoeld, mijn aangifte is persoonlijk, individueel,en uitermate urgent van karakter. Ik vind een strafrechtelijke aangifte inmiddels echt wel op zijn plaats en terecht. Het is tragisch en verontrustend dat mogelijk al
jaren feiten en omstandigheden bekend zijn, ook bij beklaagden en die ook nu nog voortduren en die aantoonbaar tot ernstige lichamelijke en psychische klachten leiden.
Verklaringen van bewoners met gezondheidsklachten

Schade
Ook het ministerie van Volksgezondheid handelt onrechtmatig. "zij voeren geen effectief milieu handhavingsbeleid uit, ondanks herhaalde toezeggingen in de civiele zaken. De milievervuilers brengen schade toe door hun handelen. Dat kan niet zomaar blijven doorgaan. Er moeten nu een keer maatregelen om per direct de gezondheidsbedreigende en milieuverontreinigende uitstoot
te stoppen."

De aangifte bij het OM dateert van 6 januari 2016. "Op 10 november 2016 meldt Sanne dat ze een artikel 15 procedure gaat starten. Het duurt haar allemaal te lang, haar gezondheid duldt niet langer uitstel. "Is hier sprake van bewuste vertragingstechniek nu er mogelijk een schonere raffinaderij
met minder vervuilende uitstoot op termijn in het verschiet ligt? Maar ondertussen holt mijn
gezondheid verder achteruit en ontstaan er andere medische klachten mogelijk als gevolg op
de allergiereactie."

Moe
Sanne wil met haar juridische strijd een daad stellen. "Misschien is dat een hulp voor al die mensen die er moedeloos van zijn. Ze willen of durven het niet meer. Misschien gaan ze gesterkt worden door mijn voorbeeld. Dat hoop ik."